Pappa Fitness

Min väg till en friskare Pappa!

Vad är realistiskt för mig??

Kategori: Allmänt

Jag började att följa bloggar i samband med studiestart av grundutbildningen för några år sedan. I början var det bara viktbloggar då själv hade under 1,5 år gått ner ca 20 kg (110 kg - 90 kg) med hjälp av en balanserad kost och regelbunden motion.
 
Det var verkligen roligt att gå tillbaka i bloggen och läsa om allting från början, följa viktresan, se förändringarna och själv bli motiverad. Det svåra med att läsa viktbloggar var för mig att gång på gång läsa om vilken diet personen hade använt sig av eller vilket företag (Extragavanza, Viktväktarna m.m) som hade motiverat personen.
 
Som gammal elitidrottare på 90-talet då kosttillskott och pulverdieter inte fanns i så stor skala som idag möttes jag av en helt ny värld av produkter, dieter & företag. Mitt sätt att gå ner 20 kg var varken med hjälp av pulver eller företag utan av sunt förnuft!
 
En dag ramlade jag helt random in på Axons blogg, En naprapat som även var PT och kostrådgivare, hade enligt vissa forum många personer som pratade illa om honom för hans överlägsna attityd. Själv så tycker jag att han är en bra kille som älskar och bra på det han gör och därför finns det allt folk som är avundsjuka. Kort där efter började jag följa Mikael Hollstens blogg, En PT på SATS som ville motivera andra människor att pressa sig ännu hårdare vid träning!
Båda bloggarna har jag följt slaviskt och fascinerats av dess innehåll. I samband med att min dotter kom till världen avtog intresset drastiskt pga tidsbrist men också att livet nu såg helt annorlunda ut för mig. Man hade inte lika mycket tid och orken var mycket mindre! Jag kände redan från början när jag började att följa bloggarna att deras livsstilar var någonting som jag inte kunde leva upp till. Dvs 10-16 pass per vecka och en stor konsumption av kosttillskott i form av pulverprotein. Jag respekterar alla som använder proteinpulver men i min värld tror jag normal kost räcker.
Vad är det som driver denna pulverfanatism? Är det all reklam eller människors längtan att få bättre resultat snabbare?

Kommentarer

  • ZtorZillen säger:

    Hm...jag är väl en så kallad viktbloggerska..men ju mer jag skriver och jobbar med mig själv ju mer inser jag att det inte handlar om en quickfix, det är ju därför jag kommit dit jag är idag...för att jag började dieta och sedan gick upp massor i vikt. Tror att det är jakten på quickfixen som är svaret på pulver-frågan! Vad följer du för bloggar idag? Följer du ngn blogg?

    Svar: Bra Jobbat med vikten! Har några bekanta runt omkring mig som har gått ner en massa med pulverdieter och kunnat bibehålla vikten ett tag men sedan fallit tillbaka. Min syn på viktnedgång handlar mer om beteendeförändring än vad/när/hur man stoppar i sig mat. Kan man inte göra en beteendeförändring så blir inte viktnedgången hållbar. Det gäller att göra sig medveten om vad för mat mår min kropp bra av! När signalerar min kropp att jag är mätt! Vad är orsaken till att jag äter mer än vad jag behöver, eller rent av äter mer när jag är proppmätt! Det jag har sett av många pulver företag är att de gör människor till slavar och när man väl slutar med pulvret så hamnar tillbaka i samma gamla beteendemönster och går upp i vikt igen!
    PappaFitness

    2012-09-04 | 20:38:00
    Bloggadress: http://ztorzillen.blogg.se
  • Pappa Fitness - Träning för Pappor säger:

    Glömde visst svara på din fråga om vilka bloggar jag följer!
    Jag ströläser Axons blogg, Aldrigvila bloggen & Ako Rahim bloggen eftersom jag själv tidigare har tränat Athletic Fitness i mina unga dagar.
    En blogg som jag följer varje är "themanualtherapist", en sjukgymnast från USA som skriver om manuell medicin. Manuell medicin och träning är mina två största intresseområden!

    2012-09-04 | 21:55:07
    Bloggadress: http://www.pappafitness.blogg.se

Kommentera inlägget här: