Pappa Fitness

Min väg till en friskare Pappa!

Gott & Enkelt!

Kategori: Allmänt

I samband med minförsta viktnedgång började jag att äta mer och mer vegetariskt mat som innehöll linser eller bönor. Ett recept som är en av mina favoriter för dess enkelhet tillagas minst 2 gånger per månad. Fördelen med rätten är att det är lätt att frysa in, kostar inte så mycket och kan kombineras ihop med ris, bulgur, råris m.m!
 
 
- Matolja ca 1/2 dl
- Röda linser ca 500 g
- Lök ca 2 stycken
- tomatpuré ca 1/4 tub
- Salt ca 1 tsk
- Cayennepeppar efter behov
- Creme Fraiche ca 1 dl
- Shan Daal curry kryddblandning. Finns att köpa på IndoPak vid Dalaplan, Ystadvägen.
Det går också bra att göra en egen kryddmix med cayennepeppar, gurkmeja, curry, paprikapulver och vitpeppar.
 
Grovhacka lök och stek i en stekgryta till dem får lite färg.
 
 
Blanda i tomatpuré, salt, kryddblandning och stek tillsammans med löken 2-3 min.
 
 
Skölj röda linserna noga med kallt vatten och häll över dem i grytan.
 
 
Fyll på med kallt vatten och låt allt koka under lock med svag värme i ca 30 min.
 
 
Beroende på om du vill ha maträtten som gryta eller soppa kan du själv bestämma hur länge grytan skall koka med eller utan lock!
 
Blanda i Creme Fraichen och låt grytan koka 2 min till!
 
 
Gott och enkelt!!
 
Servera med ris, bulgur, coucous, potatis och gärna lite yoghurt vid sidan.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: