Pappa Fitness

Min väg till en friskare Pappa!

Zlatan is back in town!

Kategori: Allmänt

Lördagen inleddes med en tur till vår favorit lekplats, nämligen spindelparken vid Pildammsparken. I Malmö finns det  ett antal temalekplatser som verkligen är roliga att besöka. Spindelparken består helt enkelt av en stor svart spindel i trä som barnen kan åka rutchekana från spindelns huvud till marken. Runt om spindeln finns småhus som fungerar som glasskiosk, bensinstation m.m.
 
 
Har varit där många gånger och det är alltid folk där! Läste en artikel i Sydsvenska för ett tag sedan där en pappa som har besökt nästan alla kommunala lekplatser i Malmö och satt betyg på dem! Kan varmt rekommendera Lekpark Malmö sidan ifall du och ditt barn vill hitta nya spännande lekplatser!
 
För första gången på 6 månader kunde jag ha på mig mina vigselringar igen! Efter viktuppgång i samband med min frus graviditet fick svårt med att få av mina ringar! Nu efter en tids tränande och kosthållning har vågen visat -9 kg och ringar kan återigen användas! 
 
 
Jag har använt mig av ThinEatMove-principen som verkligen fungerar bra på mig. Jag har aldrig känt mig hungrig eller hängig och kunnat gå ner ca 1,5 kg per månad! Jag älskar mat för mycket för att kunna svälta mig själv bara för att gå ner i vikt, samtidigt vet jag att många som rasar ner i vikt genom svält går sedan upp igen när dem återigen börjar äta som dem brukade göra!
 
På väg hem från Pildammsparken såg jag Rickard Dahan, fotbollslandslagets Sjukgymnast löpträna med en landslagsspelare. Närmare Malmö IP var landslagsbussen parkerad men dock utan passagerar! Förmodligen har landslaget redan anlänt till Malmö inför Sverige - Kazakstan matchen! Zlatan is back in town!
 
 
Efter en viss tids förkylning med hosta och feber vågade jag ta mig till gymmet på kvällen för att köra ett kort träningspass. Som Friskis medlem så har jag 5 olika gym att välja på och som nästan alltid blev det Friskis Stadion denna gången. Fördelen med Friskis Stadion är att det inte är allt för mycket folk och Cardio-maskinerna är relativt nya, dessutom har man tillgång till cirkelgymsrummet som har bra styrketräningsmaskiner. Enda nackdelen är gymmets minimala omklädningsrum med dålig ventilation, eftersom jag alltid duschar hemma så kan jag stå ut med det! 
 
Under det 60 min långa passet blev det hård Cardio-träning på crosstrainern där jag låg mellan 165-180 i puls. Jag inledde med 20 min innan styrketräningen och på skärmen visade det att jag brände 282 kal under mina 20 min. Hur exakt den mätningen är vet jag tyvärr inte men jag fick upp flåset vilket är det viktigaste.
 
 
Efter uppvärmningen blev det 6 set roddmaskin inne i cirkelgymsrummet. Jag fokuserar mycket på den excentriska fasen och är noga med att jag protraherar/retraherar scapula i samband med övning. Har en gammal axelskada och denna övningen hjälper oerhört bra mina axlar!
 
 
Avslutningsvis blev det 20 min till på crosstrainern, puls mellan 165 och 180! Hann med lite stretching av benen och pectoralerna!
Detta upplägg tycker jag passar bra när man inte har så mycket tid att spendera i gymmet. 20 min Cardio, 2-3 styrkeövningar och återigen 20 min Cardio. Snabbt, effektivt och enkelt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: